Τρίτη, 2 Αυγούστου 2005

Η ΩΡΑΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Η ανάγκη για ωραιοποίηση καταστάσεων, προκύπτει άμεσα από το ένστινκτο αυτοσυντήρησης και ομαλής κοινωνικοποίησης. Μία ευχάριστη, ωραία, περήφανη στάση, μας εξυψώνει και αυτόματα μας κατατάσσει στα άξια μέλη της κοινωνίας.

Για παράδειγμα, δείτε την ανάγκη για ωραιοποίηση της εξωτερικής εμφάνισης. Ή μάλλον, την μανία για ταύτιση με τα εκάστοτε πρότυπα ομορφιάς. Δείτε λιγάκι, τις μνήμες σας. Οι ψυχολόγοι μας λένε, πως τα πολύ άσχημα, η μνήμη πολλές φορές τα μπλοκάρει χάριν αυτοσυντήρησης.

Έτσι λοιπόν, συμβαίνει και με την ιστορία. Χωρίς να έχω ιδιαίτερες ιστορικές γνώσεις και συγκρίνοντας διαφορετικές σκοπιές συγγραφέων, βρίσκω πάντα μεγάλες διαφορές. Το σημαντικό είναι, τί θέλει να δώσει ο γράφων. Αν για παράδειγμα, έχει σκοπό την εξύψωση μιάς περιόδου, θα αγνοήσει ή παραποιήσει τα άσχημα γεγονότα. Αν πάλι, έχει σκοπό την μείωση μίας περιόδου, ή μιας ιστορικής περιοχής (που πάντα είναι για την εξύψωση μίας άλλης), θα κάνει ακριβώς το ίδιο. Και πάντα σε σχέση με αυτόν που τον πληρώνει για να την γράψει.

Αυτό, διαφαίνεται και από τα γεγονότα που ζούμε σήμερα. Δεν υπάρχουν κατά την γνώμη μου, τελείως αντικειμενικά κριτήρια. Και αν υπάρχουν, αφορούν μικρές ομάδες και ποτέ όλους τους εμπλεκόμενους. Τί θα μπορούσαμε για παράδειγμα να πούμε για τον Ανδρέα Παπανδρέου; Διαλέγουμε τον εκάστοτε τρόπο συγγραφής της πολιτικής του, ανάλογα την θέση μας, ανάλογα σε ποιό υποσύνολο κατατάσσουμε τον εαυτό μας.

Ως προς την Αρχαία Ελλάδα, και την εμμονή ή όχι με το μεγαλείο της και πάλι ισχύουν τα ίδια. Αν έχουμε ανάγκη να εξυψώσουμε το ένδοξο παρελθόν της μικρής κουκίδας μας στον χάρτη του πλανήτη, εύκολα από αποσπασματικά γεγονότα θα βρούμε τα σημεία που θα μας εξυψώσουν. Αν όχι, θα βρούμε τα άλλα μισά και θα προκαλέσουμε τα επιθυμητά συμπεράσματα. Το ζητούμενο λοιπόν, είναι η κριτική σκέψη.

Δέχομαι λοιπόν, πως η Αρχαία Ελλάδα, σε αλληλεπίδραση με άλλους λαούς, έβαλε το λιθαράκι της στην εξέλιξη της γνώσης, του πολιτισμού και της επιστήμης. Δέχομαι επίσης, πως κάποια πράγματα ήρθαν αβίαστα μέσω της οκνηρίας των αρχαίων Ελλήνων αριστοκρατών. Αλλά δεν δέχομαι την φάρα του Λιακόπουλου, την λογική ότι εμείς είμαστε οι παντοκράτορες, οι γνώστες και όλοι οι άλλοι άσχετα πιθήκια.

Τέλος, ως προς την διδαχή ιστορικών γεγονότων, θα προτιμούσα να δίνεται από τέσσερις πέντε διαφορετικές πηγές. Και να διδάσκεται εξίσου. Σίγουρα με αυτόν τον τρόπο, θα έχουμε μία ολοκληρωμένη εικόνα και όχι την σημερινή.

Αυτό που με εκνευρίζει περισσότερο, είναι πως για να έχει ένας απλός άνθρωπος μια γνώμη για την ιστορία πιό κοντά στα πραγματικά γεγονότα, πρέπει να ξεχάσει τα βιβλία του σχολείου και να διαβάσει βιβλία από άλλους συγγραφείς. Γιατί δύσκολα ένας σύγχρονος Έλληνας θα κράξει τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, τον Αριστοτέλη. Είναι τοτέμ αυτοί οι άνθρωποι, είναι ταμπού για την πλειοψηφία.

Ένας Έλληνας, πολύ πιο εύκολα θα αγοράσει ένα βιβλίο για την ανώτερη καταγωγή μας από εξωγήινους, ή για το έργο της Χριστιανοσύνης κατά την Τουρκοκρατία, και πάντα μέσα στα πλαίσια της Δημοκρατίας, θα κάψει στην πυρά οποιαδήποτε άλλη άποψη.

Η ιστορία που διδάχτηκα στο σχολείο, είχε να κάνει καθαρά με την πολιτική θέση του εκάστοτε καθηγητή. Διδάχτηκα ότι ο Κολοκοτρώνης ήταν μέγας προδότης και παράλληλα ότι ήταν ο σωτήρας του Έθνους μας. Και κλήθηκα να γράψω στις Πανελλήνιες το εδάφιο για το έργο του. Έγραψα πάνω κάτω αυτά που έγραφε το βιβλίο. Πήρα πέντε, γιατί δεν είχα αποστηθίσει επακριβώς τις γραμμές του βιβλίου. Στο απολυτήριο Λυκείου όμως, είχα ένα δεκαεφτά, γιατί έγραψα όλα αυτά που ήθελε ο καθηγητής μου. Για κείνον ήμουν άριστη μαθήτρια. Για μένα, είμαι άσχετη.

Υ.Γ. Όλα αυτά, μετά από επίσκεψη εδώ και προφανώς επειδή έχω πολύ χρόνο για χάσιμο, αλλά και επειδή πολλές φορές θα ήθελα να τα ξαναμάθω από την αρχή.

3 σχόλια:

  1. Εχω αλλαξει γυρω στα 10 σχολεια ολη μου την ζωη.
    2 φορες πηγα Ελληνικο για μικρο χρονικο διαστημα.
    Κυριως Γαλλικα σχολεια, σε ολη την Ευρωπη, αλλα και 2 Ευρωπαικα(οπου 6-7 σχολεια(Γαλλικα, αγγλικο, γερμανικο, ιταλικο, Ολλανδικο κλπ ειναι μαζι)
    ηταν και τα μονα που ηταν αντικειμενικα νομιζω στην υλη τους.

    Ολα τα αλλα ηταν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Looking for information and found it at this great site... here

    ΑπάντησηΔιαγραφή