Τρίτη, 31 Ιανουαρίου 2006

ΝΟΥΣ ΥΓΙΗΣ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ...ΤΙ ΕΙΠΑΤΕ;

Για να δείτε πόσο μαλάκες και ρατσιστές ήταν καμμιά φορά αυτοί οι αρχαίοι. Αντείτε πείτε το σε έναν ανάπηρο μαλάκες. Αλλά βέβαια, τότε είχανε έναν Καιάδα και τέρμα. Και έρχεστε τώρα και ευαγγελίζεστε πράγματα που θα ΄πρεπε να τα διαβάζουμε και να τα παρατάμε στην εποχή τους, απλά δεχόμενοι ότι για ΤΟΤΕ προσπαθούσαν να το δουλέψουν λιγάκι το μυαλό τους. Και μάλιστα όχι απαραίτητα με επιτυχία.

Ο κάθε άνθρωπος ζώα, παλεύει με ότι του δόθηκε. Με ένα μικρό μυαλό, με ένα στραβό πόδι, με μια κατεστραμένη σπονδυλική στήλη. Το να παίρνεις έναν άνθρωπο που έχει έναν απαράδεκτο σωματότυπο (για τα δικά σου μέτρα) και να του κάνεις πλύση εγκεφάλου ότι θα ευτυχήσει αν πλακωθεί στις γυμναστικές και στις ευεξίες είναι φασιστικό. Και τονίζω δεν μίλησα για κιλά, μίλησα για σωματότυπο. Υπάρχουν και άνθρωποι που όσα κιλά και αν χάσουν, όση γυμναστική και αν κάνουν, έχουν τέτοια δομή οστών που δεν τους επιτρέπει να χωθούν στα ηλίθια στερεότυπά σας.

Δεν είναι τυχαίο ότι η νευρική ανορεξία και η βουλιμία έχουν να κάνουν με διαστρέβλωση της εικόνας μας στον καθρέφτη. Γιατί υπάρχουν και άνθρωποι που θύματα αυτής της εγκεφαλικής πλύσης αρνούνται να δουν την πραγματική τους εικόνα και πάντα κυνηγούν το τέλειο στον καθρέφτη ακόμη κι αν το έχουν καταφέρει. Αφήνοντας συνήθως ένα λαμπρό μυαλό να πάει στράφι, ένα περιβάλλον αγαπημένων να μαραζώσει και μια σεξουαλική ζωή να καταστραφεί. Και τα έβλεπα μπροστά μου για χρόνια.

«ΥΓΙΗΣ» με την έννοια αυτού του ηλίθιου ρητού κύριοι, είναι για μένα ο άνθρωπος που παλεύει με ότι του δόθηκε. Εμένα τουλάχιστον μου αρκεί.

21 σχόλια:

  1. chumapamissa.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και ΕΥΤΥΧΗΣ αυτός που χαίρεται αυτό που του δόθηκε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για να λέμε του στραβού το δίκιο, πολλοί άνθρωποι χρειάζονται ένα στόχο, ένα όραμα, ένα πρότυπο.

    Τα κολλήματα και τις μανίες κάθε μορφής προτιμώ να τα βλέπω με συμπάθεια. Για μένα πάντα, το ζόρι που τραβάει ο fitness-freak για παράδειγμα, είναι παρόμοιο με αυτό του ζωγράφου και συνήθως πάει πακέτο με αυτοθαυμασμό και αυτολύπηση.
    Ασε που δε συγκρίνεται ο ανάπηρος πριν 2000 χρόνια, αφού τότε η μυική δύναμη ήταν παράγοντας επιβίωσης.

    Μπερδεμένο το κόβω το ποστ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. οι πηγές μου λένε ότι το αρχαίο ρητό έλεγε:

    νους υγιής εν σώματι υγιή ού μόνον

    αλλά χάθηκαν οι δύο τελευταίες λέξεις στη φωτιά (της Αλεξάνδρειας ντε)

    (γράφτηκα γυμναστήριο την Κυριακή πριν τα χιόνια και ξαναπήγα χτες)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για όλους όσους, ανήκω σ'αυτούς, πιστεύουν ότι τα έχουν δει περίπου όλα άλλη μια καρπαζιά. Ούτε 30 πόντους απο τη μύτη μας δεν μπορούμε να δούμε... Μας τρελλανανε από παιδιά με το "νους υγιής εν...κλπ" και το αποδεχτήκαμε -πνευματικά ευνουχισμένοι γαρ- χωρίς δεύτερη κουβέντα. Και έρχεται η τύπισσα και ξαμολάει τη ρουκέτα: Πειτε το και στους ανάπηρους μαλάκες!
    Κι αναρωτιέμαι: Γιατί κανένα γαμημένο βιβλίο, γιατί κανένας απο τους φωτισμένους, μορφωμένους, ευαίσθητους, αριστερούς και πολιτισμένους που συνάντησα στη ζωή μου δεν το ανέφερε ποτέ; Και κυρίως ΓΙΤΙ το επαρκες υποτίθεται μυαλό μου δεν έκανε ΠΟΤΕ αυτό τον απλό συσχετισμό ανάμεσα στο ρητό και την αναπηρία;;;
    Μικρούλι να είσαι καλά γιατί με την ανατρεπτική ματιά σου σπρώχνεις λίγο πιο πίσω το αλζχαιμερ μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. θα έλεγα κάτι παρομοιο με τον νουλ. αυτό που θέλαν να τονίσουν ήταν ότι το σώμα το φροντίζουμε εξίσου με το πνεύμα.

    αλλά και ας φύγουμε από αυτό, για΄τι οι πρόγονοί μας όντως δε φημίζονταν και για την αγάπη τους στο διαφορετικό.

    ο τρόπος που παρουσιάζεις τις απόψεις σου είναι τόσο απλός, και αυτό δείχνει έναν ικανότητο άνθρωπο. πραγματικά μερικά ποστ σου θα ήθελα να τα διάβαζαν πολλά άτομα-κυρίως παιδιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μου είναι προφανές ότι την υγιεινότητα την προωθούν κυρίως οι ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και άλλες κερδοσκοπικές εταιρείες που έχουν συμφέρον. Μαγκιά τους, αν και με θλίβει κάπως το ότι κατάφεραν να επιβληθούν των καπνοβιομηχανιών (coming to a cinema near you).

    Πάντως το ρητό των αρχαίων είναι σχετικά σωστό. Για να μπορείς να σκεφτείς γρήγορα και καθαρά, χρειάζεται καλή φυσική κατάσταση, απλά αυτό λέει. Και στέκει, στατιστικά. Για αυτόν το λόγο πολλοί επαγγελματίες σκακιστές κάνουν δέκαθλο (πχ ο Κασπάροφ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Νομίζω ότι θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου. Τι κι αν εγώ γεννήθηκα πανέξυπνος, με καλογυμνασμένο κορμί το ποίο δε χρειάζεται καθόλου γυμναστική για να συντηρηθεί, και με ένα λούτσο ΝΑ (με το συμπάθεις δηλαδή)! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και αν ο νους δεν είναι υγιής; Και αν το σώμα δεν είναι υγιές; Ασχέτως τί έλεγαν οι αρχαίοι "ημών" πρόγονοι, σημασία έχει ο τρόπος που προσλαμβάνουμε αυτά που είπαν. Το περί υγιούς σώματος κοσμεί καταστήματα που πωλούν "συμπληρώματα διατροφής" και trendy γυμναστήρια. Το περί νου το θεωρούν δεδομένο. Και εν πολλοίς άχρηστο.

    Δίκηο έχεις, φυσικά, Κωσταντίνα. Αλλά δεν είναι μόνο οι ανάπηροι τω σώματι. Είναι και οι μεγαλοφυείς σχιζοφρενείς, χωμένοι μέσα στα ψυχοφάρμακα, αναγμένοι σε μια υπόθεση ισορροπίας χημικών ουσιών.

    Όλοι προσδιορισμένοι από την κυρίαρχη εικόνα του πετυχημένου πλαστικού σώματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παιδιά, ρε γαμώτο είναι μερικές φορές που ειλικρινά δεν έχω τίποτε άλλο να σας πω. Θα περιοριστώ λοιπόν σε όσα είπα στο κείμενο και θα σας ευχαριστήσω για τα σχόλια.

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μισό λεπτό: δηλ. όσοι παθαίνουν κόλλημμα με το σώμα τους και νομίζουν ότι καλλιεργώντας το θα αποκτήσουν την ευτυχία, τηρούν το πρώτο σκέλος της πρότασης? Το "νους υγιής"?

    Μοναδική ίσως χρησιμότητα αυτών των ρητών, όταν δεν ξέρεις τι άλλο έχει προηγηθεί ή τι ακολουθεί στο πρωτότυπο, είναι να βάζει το μυαλό να δουλέψει λίγο. Προσωπικά, προτιμώ να δώσω την προέκταση "αρμονική καλλιέργεια σώματος και πνεύματος, χωρίς να υπερτερεί το ένα έναντι του άλλου".

    Παρεπιπτόντως, για να μη γινόμαστε και άδικοι, ας μην ξεχνάμε ότι στην Αρχαία Ελλάδα ισχύανε κατά τόπους διαφορετικές νομοθεσίες και διαφορετικές συνήθειες. Δεν υπήρχε μόνο η Σπάρτη (με τον Καιάδα δίπλα), υπήρχε και η Αθήνα, η Κρήτη, η Μακεδονία, η Ήπειρος, η Θήβα και πολλες άλλες πόλεις/κράτη. Ό,τι ίσχυε στη μία πόλη δεν ήταν κανόνας στην άλλη. Χωρίς φυσικά να σημαίνει ότι κρατάμε από τον καθένα ό,τι μας συμφέρει για να αισθανόμαστε "εθνικά υπερήφανοι", έτσι? Μην παρεξηγηθούμε κιόλας.

    Νομίζετε δηλ. ότι σε όλες τις πόλεις ίσχυε ο κανόνας του Καιάδα? Ή ακόμα και στην ίδια τη Σπάρτη ίσχυε σε όλες τις φάσεις της ιστορίας της? Πρόχειρο παράδειγμα, γιατί νομίζετε τον γνωστό Περικλή τον απεικονίζανε πάντα να φοράει περικεφαλαία? Επειδή είχε στο κεφάλι ένα κακάσχημο σάρκωμα εκ γενετής που του χαλούσε εντελώς τη φάτσα.

    Εν πάση περιπτώσει, το γενικότερο ελληνικό πνεύμα ήταν πολύ πιο ισορροπημένο απ' ό,τι έχουμε την εντύπωση σήμερα (είτε εξαιτίας των σημερινών αρχαιοβαρεμένων είτε εξαιτίας των παλαιότερων ρομαντικών αρχαιολατρών). Στη γενικότερη θεωρία του σαφώς:
    -Απολλώνιο // διονυσιακό πνεύμα
    -Δωδεκάθεο: 6 θεοί // 6 θεές, ισοδύναμοι καθ'όλα
    -(παράδειγμα σχετικό με το θέμα): Ήφαιστος-ανάπηρος θεός, ισοδύναμος καθ'όλα με τους υπόλοιπους.

    Απλές παρατηρήσεις για να μη πέφτουμε στα ίδια λάθη που απεχθανόμαστε: ταμπέλες και τσιτάτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. μάλλον όσοι αποκτούν πρόβλημα, θα το αποκτούσαν σε κάθε περίπτωση... Απλά με άλλη αφορμή. Σίγουρα τα πρότυπα πιέζουν αλλά είναι η δική μας χαλαρή άμυνα που τα επιτρέπει αυτά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. H frasi h arxaioellhnki deixnei thn isorropia metaxy swmatos,pneymatos. An briskete se anisorropia ayth h sxesh tha gennhthoyn problhmata. O anaphros erxetai se isorropia me thn katastash poy gennhthike. H gennhsh toy einai mia proklhsh gia prvsvpikh beltivsh. Polles fores akribws epeidh yparxei anissoropia swmatikh, o anaphros thn epanaferei me mia pneymatiki prospathia beltiwsh. Gia paraedeigma Paraolympiakoi agwnes. Enas anaphrow paleyei poly perissotero apo ena allo poy den exei anagkei na apodeixei kati.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. M, άργησα αλλά στρώθηκα να σου απαντήσω.
    Καλωσήρθες κατ'αρχήν. Λοιπόν, λες:
    "αρμονική καλλιέργεια σώματος και πνεύματος, χωρίς να υπερτερεί το ένα έναντι του άλλου"
    και εξηγώ ότι αυτό σε έναν ανάπηρο αν όχι ρατσιστικό, ακούγεται άσχημα.
    Το γνωρίζω ότι τα του Καιάδα αφορούσαν την Σπάρτη και μάλιστα κάποιοι Αθηναίοι τα κατέκριναν από τότε, αλλά δες το ως σχήμα λόγου απλά και μόνο για να εξηγήσω ότι κάποια πράγματα είναι ωραίο να τα διαβάζουμε αλλά θα πρέπει (αν θέλουμε να τα χρησιμοποιήσουμε), να τα προσαρμόζουμε στην εποχή μας. Αν λοιπόν δούμε με αυτόν τον τρόπο και το υπόλοιπο "αρχαίο ελληνικό πνεύμα" και δεν προσπαθούμε ας πούμε, να βρούμε πού στο διάολο ήταν η Ατλαντίδα του Πλάτωνα ή οι εσωγήινοι του Ομήρου, τότε όλα καλά. Γενικά πάντως, συμφωνώ μαζί σου περί ταμπελών. Να΄σαι καλά.

    Αντώνη, δεν νομίζω ότι ένα πιτσιρίκι 16 ετών που πάσχει π.χ. από νευρική ανορεξία πρέπει να κατηγορηθεί για χαλαρές άμυνες. Είναι νομίζω λιγάκι πιο σύνθετο.

    Αλχημιστή συμφωνούμε απόλυτα. Ίσως έτσι θα έπρεπε να βλέπουμε τους ανάπηρους και εκείνοι τους εαυτούς τους. Όμως απέναντι σε αυτά τα ρητά και στον καταιγισμό προτύπων νομίζω ότι τους έχουμε τελείως στην απέξω αυτούς τους ανθρώπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Hi, Ntin-ntin!!
    guess who!!
    yes, it's me from freezing cold birmingam.....my name sounds like silly but..you know..your aunt and uncle had no idea about the English language...So, I'm stuck with that silly name...
    eisai ligo adikh me tous arxaious mas, psilikatzou!! (ksupnhse h filologos mesa mou!!) swma ugies de shmainei kai artimeles...allo h ygeia kai allo h artimeleia..alla pistepse me an eixame melethsei tous arxaious swsta, 8a yphrxe isws ligh eyais8hsia ston kosmo...ksereis omws...kapoios pousths skotwse ton omhro.....to exeis diabasei to biblio? ('poios skotwse ton omhro?')...anyway...mas emeinan omws ta rhta kai ksexasame thn ikanothta na afierwnoume to xrono na ta skeftomaste perissotero apo to apla na ta petame etsi sto asxeto....yparxoun omws kai alla rhta pou einai toso sofa pou oute kan idiaiterh skepsh xreiazontai alla kai pali yparxei kosmos pou kwfevei...skepsou ayto: ellhnas einai opoios dexetai thn ellhnikh paideia.. 8ymhsou to thn epoxh twn e8nikwn eortwn otan 8a ourliazoun oi fasistes kai 8a matwnoun tis psuxoules twn paidiwn apo thn albania pou ntrepontai na poun oti stis diakopes pane na doun th giagia sthn albania...(kata th gnwmh mou de 8a eprepe na yparxoun kan oi e8nikes eortes giati giortazontai xwris omws na didaskontai kai auto einai epikinduno....)
    de ftaine ta kakomoira ta rhta kai h klhronomia mas...to apaideyto kefali mas ftaiei...poy de blepoume pera apo th muth mas kai thn kyttaritida mas...
    de mporoume na sygkrinoume thn tote epoxh me th shmera......alles sun8hkes tote...me tis ekastote sun8hkes prepei na analuoume mia epoxh...auto pou me anhsyxei emena den einai oi tote antilhpseis pou mas fainontai emas koules ( px h 8esh ths gynaikas tote sthn a8hna)..me anhsuxoun oi tote antilhpseis pou meta apo toses xiliades xronia paramenoun rizospastikes...kai outopikes....pou einai o dialogos kai to kritiko pneyma??pou einai h agaph gia th morfwsh kai thn omorfia (oxi thn ekswterikh!!) ??kosmos ksereis shmainei kallos , omorfia(kosmhma...) legontas mousikh ksereis oi arxaioi ennoousan thn teleiothta se oles ths tis morfes...ase ntinaki...faux bijoux to katanthsame ton kosmo mas...kai skuladiko th mousikh mas....ta exoume kanei skata ntinaki...
    w, andres a8hnaioi...eleos......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. OMG!!!!!! Den prolavaino tora, alla tha se diavaso syntoma!!!!!

    hi silly, miss u!

    :))))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κατ'αρχίν μικρούλα μου, έχεις χάσει επεισόδια (στα archives μου).Γουστάρω αρκετά τους "αρχαίους" αλλά σιχαίνομαι άσχημα τους αρχαιολάτρεις. Έχει μεγάλη διαφορά. Αναγνωρίζω στα περισσότερα πράγματα που έχουν πει, τρελλές αλήθειες αλλά δεν είμαι τόσο τυφλή ώστε να μην δω και τις πατάτες τους (βλέπε Πλάτωνας).
    Τώρα για το συγκεκριμένο ρητό, αυτό που ήθελα να θίξω πέρα από ταμπελοποιήσεις και άλλα που μου καταλογίζουν ανά καιρούς, είναι πάνω-κάτω όσα λες. Δηλ. το να παίρνουμε κάτι και να το κάνουμε ταμπέλα έξω από ένα γυμναστήριο για να πουλήσουμε κρεατινίνη, αυτό είναι απαράδεκτο. Όπως να διαβάζουμε ξερά ένα ρητό και να μην ξέρουμε την όλη ατμόσφαιρα-ιστορία-ιδεολογία & background αυτού, μόνο και μόνο για να φωνάζουμε στους ξένους greeks rule. Αυτά.

    btw,αυτό το amfiliki δεν είναι "πιασάρικο" ρε συ. Κάντο "gamotofeleki" και να δεις visitors! Άντε στήσε το μπλογκάκι και θα τα λέμε από ΄κει (εννοείται, κουβέντα στον έξω κόσμο-silly). ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. ta idia leme kai oi duo..i know..
    apla kollhsa ligo sto ''hli8io rhto'' pou eipes.

    kai oi 'patates' kales einai...dinoun aformh gia suzhthsh kai gia apofugh allwn 'patatwn'...

    8a epimeinw 'amfiliki' ... ;-)

    to blogkaki pou les den kserw an 8a to xtisw...to anoiksa gia na sou apanthsw..

    filia!!
    I just love the way you write!! It's so .....you!!!!!!!!!!

    talk to you soon....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » » »

    ΑπάντησηΔιαγραφή